Pravidla studentské grantové soutěže
Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci
pro rok 2015
Čl. 1
Základní ustanovení
- Tato pravidla stanovují zásady pro přihlášení, výběr, řešení a uzavření projektů studentské grantové soutěže (dále SGS) na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické (dále FP) Technické univerzity v Liberci (dále TUL) v roce 2015.
- Vyhlášení SGS je v souladu s Pravidly pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a se Zásadami studentské grantové soutěže dle Směrnice rektora TUL č. 3/2012. Podmínky, které nejsou dále specifikovány těmito Pravidly studentské grantové soutěže Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci pro rok 2015 se řídí příslušným ustanovením aktuálních Zásad studentské grantové soutěže Technické univerzity v Liberci.
- Cílem SGS na FP TUL je zvýšit a podpořit vědeckovýzkumné aktivity studentů doktorských a magisterských studijních programů ve spolupráci s akademickými pracovníky, zvýšit kvalitu a efektivnost vědecké, technické a vzdělávací práce, rozvíjet nové, zejména interdisciplinární obory doktorského a magisterského studia a navazovat spolupráci v těchto oborech se zahraničím.
- Řešitelem projektu SGS je student doktorského studijního programu FP TUL nebo akademický pracovník FP TUL.
- Dalšími členy řešitelského týmu jsou studenti doktorského nebo magisterského studijního programu TUL nebo akademičtí, vědečtí, výzkumní nebo vývojoví pracovníci TUL.
- V případě projektu SGS, jehož řešitelem je student doktorského studijního programu, je vždy členem řešitelského týmu školitel řešitele.
- Počet studentů doktorského nebo magisterského studijního programu v řešitelském týmu musí být alespoň roven počtu ostatních členů řešitelského týmu.
- Obsahové hodnocení projektů a závěrečných zpráv projektů SGS na FP TUL provádí Komise SGS FP TUL (čl. 2).
Čl. 2
Komise SGS FP TUL
- Děkan FP TUL jmenuje Komisi SGS FP TUL (dále komise).
- Úkolem komise:
- organizační zabezpečení realizace SGS na FP TUL,
- shromáždění přihlášek projektů do SGS na FP TUL a zabezpečení jejich nestranného odborného posouzení,
- zhodnocení přihlášek, sestavení jejich pořadí a vypracování návrhu děkanovi FP TUL,
- vyhodnocení závěrečných zpráv o řešení projektů SGS.
- Členy komise jmenuje děkan FP TUL. Komise je minimálně tříčlenná. Funkční období členů komise je čtyřleté. Členství v komisi zaniká uplynutím funkčního období, odstoupením, odvoláním děkanem FP TUL nebo ukončením pracovního poměru na FP TUL.
- Předsedou komise je proděkan pro vědu a výzkum FP TUL.
- Činnost komise je organizačně a administrativně zajišťována děkanátem FP TUL.
- Jednání komise jsou důvěrná. Řešitelé se mohou seznámit s hodnocením svých projektů (bez uvedení jmen posuzovatelů).
Čl. 3
Pravidla pro přihlášení projektů do SGS
- Přihláška projektu musí obsahovat všechny údaje požadované její elektronickou podobou na Portálu FP TUL. Musí být podána elektronickou cestou přes Portál FP TUL (http://portal.fp.tul.cz). Řešitel zároveň odevzdá i tištěnou verzi přihlášky vytvořenou Portálem FP TUL po úspěšném odeslání elektronické přihlášky, a to na DFP v termínu stanoveném harmonogramem soutěže (čl. 8).
- Přihlašovaný projekt nesmí být totožný s jiným projektem, který je nebo byl podpořen z veřejných zdrojů nebo řešen v rámci doplňkové činnosti. Přihlašovaný projekt nesmí být totožný s názvem zadané diplomové nebo disertační práce.
- Doba řešení projektu SGS je 1 až 3 roky. Pro projekty, jejichž doba řešení je stanovena na více let, musí řešitel podat přihlášku pro pokračování projektu každý rok. V přihlášce víceletých projektů řešitel uvede, že se jedná o víceletý projekt a stanoví cíle, výsledky a výstupy projektu pro všechny roky řešení a plánovaný rozpočet na konkrétní rok i celou dobu řešení projektu. Víceleté projekty musí používat po celou dobu řešení stejný název.
- Všechny finanční požadavky na přihlášce projektu musí být dostatečně zdůvodněny.
- Přihlášky s formálními závadami budou ze SGS vyřazeny před zahájením obsahového hodnocení.
- Řešitel může podat nejvýše jednu přihlášku, a zároveň může být členem řešitelského týmu nejvýše dvou dalších projektů SGS.
- Finanční podpora se přiděluje na kalendářní rok 2015, příjemcem podpory je FP TUL.
Čl. 4
Pravidla posuzování a hodnocení přihlášek projektů SGS
- Obsahové hodnocení provádí Komise SGS FP TUL podle kritérií uvedených v bodě 2. Komise stanoví pořadí přihlášek. KSGS může rozhodnout o krácení požadovaných finančních prostředků.
- Hlavními kritérii pro hodnocení projektů SGS jsou:
- kvalifikace členů řešitelského týmu,
- aktuálnost, vědecká závažnost a odborná úroveň navrhovaného projektu,
- úroveň zpracování projektu (vymezení cílů, koncepce a stanovení výsledků),
- přiměřenost časového plánu řešení (harmonogramu) projektu,
- přiměřenost požadavků na přidělení finančních prostředků,
- očekávané výsledky projektu uplatnitelné v Rejstříku informací o výsledcích (dále jen RIV),
- další předpokládané výstupy projektu (bez bodového ohodnocení v RIV),
- v případě pokračujícího víceletého projektu úspěšnost projektu v předchozím roce řešení.
Čl. 5
Hospodaření s grantovými prostředky
- Poskytnutá podpora smí být použita jen k úhradě způsobilých nákladů studentského projektu vybraného v SGS. Pro účely poskytování podpory jsou uznanými náklady takové způsobilé náklady nebo výdaje ve výzkumu, vývoji a inovacích, které byly schváleny poskytovatelem, a které jsou zdůvodněné a účetně prokazatelné.
- Finanční prostředky na řešení projektů SGS FP TUL jsou určeny pouze k úhradě přímých neinvestičních nákladů ve struktuře rozpočtových kapitol:
- osobní náklady (rozlišené na mzdy, odměny podle dohod, stipendia a odvody pojistného z mezd a z DPČ),
- náklady na pořízení hmotného a nehmotného majetku (ve struktuře materiálové náklady a drobný hmotný a nehmotný majetek),
- služby a vložné na konference,
- náklady na cestovné,
- doplňkové (režijní) náklady.
- Celková výše finančního požadavku jednoho projektu SGS v každém roce soutěže nesmí překročit částku 250 tis. Kč.
- Podíl osobních nákladů nebo výdajů (stipendií) spojených s účastí studentů doktorského nebo magisterského studijního programu jakožto řešitelů nebo dalších členů řešitelského týmu na řešení projektu SGS na celkových osobních nákladech nebo výdajích musí činit více než 60 %.
- Navrhovatel může žádat o prostředky na účast na konferencích nebo jiných odborných akcích. Je nutné uvést jejich pořadatele, název, oznámené nebo předpokládané místo a datum konání (případně jejich www stránku) a přímou souvislost s realizací projektu. Akademičtí pracovníci v rolích řešitele nebo spoluřešitele uvádí tento požadavek do kapitoly služby a vložné na konference a náklady na cestovné. Studenti v doktorském a magisterském studiu v rolích řešitele nebo spoluřešitele uvádí tento požadavek do kapitoly rozpočtu stipendia.
- Pokud jsou pro řešení projektu nezbytné jiné služební cesty a řešitel žádá o dotaci na jejich náklady, uvede v projektu jejich přímou souvislost s projektem.
- V projektech je možné žádat o dotaci na spotřební materiál, drobný hmotný a nehmotný majetek. Vždy je nutné zdůvodnit tyto náklady a uvést souvislost s projektem. Pokud je pro řešení projektu nezbytné pořídit odborné publikace a navrhovatel žádá o dotaci na jejich nákup, uvede v projektu konkrétní nebo předpokládané názvy s orientačními cenami.
- Doplňkové (režijní) náklady jsou pro účely sestavení rozpočtu projektu stanoveny na 25 %. Skutečná výše režijních nákladů bude stanovena v souladu s metodikou full cost a platnými vnitřními normami Technické univerzity v Liberci.
- Příkazcem pro objednávky a faktury nákupů je řešitel projektu, zástupcem příkazce je předseda komise, správcem rozpočtu je tajemnice fakulty. Objednávky i průvodky faktur musí být podepsány příkazcem (nebo zástupcem příkazce) i správcem.
- Za řádné a průběžné čerpání a hospodárné využívání přidělených prostředků je odpovědný řešitel.
- Prostředky přidělené na projekt jsou čerpány na základě interního čísla projektu, které přiděluje referát rozpočtu.
- Finanční prostředky přidělené na rok 2015 včetně mzdových a stipendijních musí být během tohoto kalendářního roku vyčerpány a podporu je nutné po uplynutí kalendářního roku zúčtovat.
- Prostředky nelze převádět do dalších let.
- Projekty SGS mohou čerpat finanční prostředky pouze do výše přiděleného grantu. V případě jeho přečerpání dojde k finančnímu vyrovnání z rozpočtu pracoviště hlavního řešitele projektu nebo školitele studenta doktorského studijního programu.
- Je-li řešitelem projektu student, bude s ním uzavřena dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr za řízení a organizaci SGS projektu. Takovýto student bude zároveň pobírat stipendium za vědecko-výzkumnou činnost na projektu SGS. Činnost akademického, vědeckého nebo pedagogického pracovníka na SGS je prováděna v rámci standardní pracovní náplně a bude odměňována rozúčtováním pracovního úvazku a/nebo výkonnostní odměnou v souladu s Vnitřním mzdovým předpisem TUL.
Čl. 6
Změny při řešení projektů
- O změny v průběhu řešení projektu lze žádat Komisi SGS FP TUL nejpozději do 21. října 2015.
- Žádosti o věcné změny v řešení projektu a o změny ve schváleném rozpočtu projektu v průběhu řešení se předkládají předem elektronicky na Portálu FP TUL.
- Žádost o změnu rozpočtu musí obsahovat původní schválený rozpočet a navrhované změny včetně jejich zdůvodnění.
- Změny rozpočtu lze provést bez předchozího schválení Komisí SGS FP TUL až do výše 20 % z celkové výše přiděleného grantu. Při provedení změn a jejich zdůvodnění v závěrečné zprávě musí být dodržena pravidla uvedená v čl. 5.
- Změny v čerpání a v řešení projektu včetně jejich zdůvodnění je nutné uvést ve zprávě o výsledcích řešení.
Čl. 7
Zakončení projektů
- O výsledcích projektu řešeného v roce 2015 podá řešitel závěrečnou zprávu v termínu stanovém harmonogramem SGS na FP TUL.
- Závěrečná zpráva bude vypracována a vložena ve stanovené struktuře na Portál FP TUL v termínu stanoném harmonogrmem (Čl. 8), zároveň bude odevzdána i její vytištěná a řešitelem podepsaná verze. Tištěná verze závěrečné zprávy bude odevzdána na sekretariát DFP.
- Závěrečná zpráva bude obsahovat anotaci vyřešeného projektu, rozpočet skutečně čerpaných finančních prostředků, podrobný komentář k čerpání finančních prostředků, popis způsobu řešení projektu, zhodnocení dosažení stanovených cílů, výpis konkrétních a doložitelných výstupů projektu a popis jejich uplatnitelnosti v RIV a v případě projektu, jehož řešitelem je akademický pracovník, popis konkrétního zapojení studentů magisterských a doktorských studijních programů do řešení projektu.
- Přílohou elektronické závěrečné zprávy bude publikovaný nebo k publikování odeslaný příspěvek nebo příspěvky a jiné výsledky projektu v souladu s plánovanými výstupy schválené přihlášky.
- U všech výstupů projektu SGS bude vždy výslovně uváděno, že byly řešeny v rámci studentské grantové soutěže FP TUL a vznikly na základě finanční podpory FP TUL v rámci soutěže na podporu projektů specifického vysokoškolského výzkumu.
- Závěrečné zprávy budou zhodnoceny nestranným hodnotitelem. Hodnotitel musí být z jiného pracoviště, než je pracoviště řešitele projektu. Hodnotitelem nemůže být člen Komise SGS FP TUL nebo člen řešitelského týmu hodnoceného projektu.
- Grantová komise na základě předložených závěrečných zpráv posoudí, zda byly splněny cíle a výstupy stanovené grantovým projektem. Své závěry předá děkanovi fakulty.
- Vlastníkem majetku pořízeného z prostředků SGS je podle § 15 zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovacích TUL a řešitel je povinen postupovat v souladu se Směrnicí rektora O ochraně duševního vlastnictví.
- Práva k výsledkům vzniklým z projektu SGS patří ve smyslu § 16 zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovacích FP TUL. Řešitel projektu je povinen z důvodu ochrany duševního vlastnictví TUL zajistit uzavření licenčních smluv se členy řešitelského týmu, kteří jsou studenty. Vzor Smlouvy licenční - školní dílo je vystaven na (http://www.tul.cz/zamestnanci/formulare/vzory-smluv_132).
- Děkan FP rozhodne o konání studentské vědecké konference. Studentská vědecká konference slouží k prezentaci a hodnocení výsledků výzkumné a odborné činnosti studentů doktorských a magisterských studijních programů.
- Řešitel je povinen vložit nejpozději v termínu odevzdání závěrečné zprávy projektu SGS údaje o výsledcích řešení svého grantového projektu do informačního systému pro sběr dat o výsledcích VaV v souladu s pravidly stanovenými pro FP TUL.
Čl. 8
Harmonogram SGS
- 1. 12. 2014: vyhlášení SGS FP TUL pro rok 2015
- 10. 1. 2015: předložení elektrnické verze přihlášky projektu SGS (vložením do Portálu FP TUL)
- 12. 1. 2015: předložení tištěné a řešitelem podepsané verze přihlášky projektu na DFP
- do 15. 2. 2015: zveřejnění seznamu podpořených projektů na webových stránkách TUL
- 30. 11. 2015: finanční a věcné ukončení projektů SGS
- 5. 1. 2016: odevzdání závěrečné zprávyúnor 2014: konference SGS FP TUL
- únor 2016: konference SGS FP TUL
- do 31. 3. 2016: zveřejnění výsledků projektů SGS na webové stránce TUL
Doc. RNDr. Miroslav Brzezina, CSc.
děkan FP TUL
Portál FP TUL
Pravidla SGS ke stažení ke stažení